Varázslatos pillanatok mentése és betöltése

rögzítés_header_1200-768x432
Talán már felmerült benned, hogy egy-egy élményt jó lenne gyakrabban, újra és újra átélni, mert akkor olyan jó volt, jól éreztem magam, öröm volt bennem,…

Biztos felmerült benned, hogy egy-egy élményt jó lenne gyakrabban, újra és újra átélni, mert akkor olyan jó volt, jól éreztem magam, örültem, vagy egyszerűen csak a legjobbat hoztam ki magamból. Olyan, mint amikor a számítógépemen lementek egy fájlt, egy képet, vagy zenét, és amikor csak akarom, megnyitom, és újra elöntenek azok a fantasztikus érzések. Vagy egyszer olyan energia volt bennem, hogy szinte hegyeket mozgattam meg, és jó lenne újra abba az állapotba kerülni, amikor legközelebb valamilyen nagy célt, feladatot tűzök ki magamnak. De lehet, hogy a páromra szeretnék újra azzal a szerelmes pillantással nézni, mint régen. Mert hol van az a tűz?

Pedig, amit fent írtam, egyszerűbb elérni, mint gondolnád.

A technika, amiről írok most neked, az NLP úgy nevezi, hogy rögzítés. Egyes NLP szakirodalmi fordítások horgonynak, horgonyzásnak is nevezik, de ugyanarról van szó.

A rögzítés az arról szól, hogy van egy külső inger, amelyik beérkezik valamelyik érzékelési csatornán (szemünk, fülünk, tapintás/testi érzetek, ízlelés vagy szaglás), és ezen külső inger és egy belső állapot között létrejön egy idegrendszeri kapcsolat. Ennek megvan az idegrendszeri, anatómiai háttere, ebbe most nem akarok belemenni. Belső állapotnak hívjuk azt pillanatnyi élmény csomagot, amiben éppen ebben a pillanatban vagy, illetve ha visszaemlékszel egy időpontra, amikor ért egy élmény, és amit abban az élményben “rögzítettél”, akkor azt az élménycsomagot jelenti. Egy ilyen élmény csomag tartalmazhat képek, hangok, érzések, ízek, illatok emlékdarabkáit (agyi lenyomatait).

Azt érdemes tudni, hogy amikor elmentek egy élményt, és az emlékké válik, akkor annak minden eleme (kép-hang-érzés-íz-illat) egy kulcsszó (emlékeztető elem) is lehet ahhoz az emlékhez. Ez azt jelenti, hogy annak az emléknek valamelyik érzékelési csatorna beli elemét ha újra érzékeled kívülről, akkor azzal előhívhatod akár az egész élmény csomagot újra, az érzések újra megjelenhetnek.

Egy nagyon egyszerű példa. Mondjuk látsz egy embert az utcán, most látod életedben először, mégis valamilyen rossz érzés jön fel benned, legszívesebben bemosnál neki egyet. Nem is érted, hogyan jött fel benned az érzés, mert most látod ezt az embert először. Ám a tudattalan elméd mégis talált valami hasonlóságot az emlékeid között. Igen, az orra! Pont olyan, mint annak az iskolai tanáromnak, aki állandóan szivatott vagy talán zaklatott.

Mi történt? Egy külső képi információ előhívott egy régi emléket, és annak az érzése lett úrrá rajtad. Ez egy rögzítés. A képi információ össze van kötve (rögzítve van) a korábbi élménnyel.

Most már elkezdheted felismerni, hogy mennyi és mennyi rögzítés van bennünk, és ebben a pillanatban is, ahogy olvasod ezeket a sorokat folyamatosan hozol létre rögzítéseket. És vannak olyan helyzetek is, amik tudatosan arra mennek rá, hogy neked legyen egy “jó” rögzítésed, némi érdekből. Például ilyenek a reklámok.

Amit idáig írtam az arról szól, hogy tudattalan szinten – automatikusan – folyamatosan rögzítéseket hozunk létre az agyunkban.

A jóhír az, hogy tudatosan is hozhatunk létre rögzítéseket, és ha egyszer egy pozitív állapotban voltunk, akkor azt erőforrásként felhasználhatjuk egy jövőbeni eseményhez? És itt a “varázslás”. Egy elképzelt jövőbeni eseményhez is lehet rögzíteni! Pontosan azért, mert ahogy a jövőbeni eseményre gondolok MOST, az ugyanúgy egy emlékké válik, mintha valójában megtörtént volna. A jövőben pedig az emlék valamely eleme “kulcsszó” (emlékeztető elem) lesz az érzésekhez, amivel ezt az (jövőbeni, elképzelt) emléket előhívhatjuk.

Például vegyük a határozottságot. A helyzet legyen az, hogy holnap ki kell állnom prezentálni egy munkahelyi megbeszélésen. Tudom magamról, hogy nem ez a kedvenc létállapotom. Azonban, ha csinálok egy olyan rögzítést, hogy elképzelem a jövőbeni helyzetet, látom, ahogy ott ülnek a tárgyalóban és figyelnek rám, akkor ehhez rögzíthetem a határozottság állapotát és érzését. És amikor valóban ott leszek a helyzetben és látni fogom, ahogy néznek rám (kulcsszó, rögzítő), és akkor egyszercsak ott lesz bennem a határozottság érzése.

Most már biztos vagyok benne, hogy kíváncsi vagy, hogyan tudsz tudatosan ilyen rögzítéseket létrehozni.

A lépések következők, először csak olvasd végig az instrukciókat, majd utána kezdd el a gyakorlatot. Esetleg felolvashatod diktafonra a lentieket.

  1. Kívánt állapot meghatározása. Először is gondold el, hogy milyen helyzetben milyen erőforrást szeretnél átélni. Tehát gondold el, hogy a jövőben egy esemény alkalmával milyen állapotot szeretnél, ha előjönne benned.

  2. Rögzítéssel kapcsolatos fontos tudnivalók (a jólműködő rögzítés kritériumai). Létrehozunk rajtad egy gombot, amit ha megnyomsz a jövőben bármikor, akkor ez az erőforrás elő fog jönni. Ahhoz hogy ez jól sikerüljön kövesd a lenti lépéseket, és ha elsőre nem sikerül, nyugodtan ismételgesd egészen addig, amíg a legjobb rögzítést el nem éred. Gyakorlat teszi a mestert, ugye.

    1. Amit előre érdemes kitalálnod, hogy hova teszed a “gombot” (rögzítőt) magadra. Az alkarod, egyik kézfejed stb. könnyen elérhető testrészek tökéletes helyek lehetnek erre. Legyen most az, hogy egy ponton az ujjaddal megérinted az alkarodat. Próbáld el, hogyan fogod csinálni.
    2. Fontos, hogy pontosan megjegyezd, hol, milyen szögben, milyen erővel milyen sebességgel, hogyan fogod megérinteni a karodat. Ugyanígy kell majd később visszaidézni a rögzítést.
    3. A rögzítés létrehozásának ideje 3-10 mp. Ennyi idő alatt általában létrejön az idegi kapcsolat az agyban. Azonban az, hogy mennyi ideig kell tartani majd a rögzítést, az függ attól is, hogy mennyi ideig tudsz intenzíven benne maradni az élményben.
    4. A rögzítést elkezdeni, azaz megérinteni az alkarodat a kitalált módon akkor érdemes, amikor egyre erősödik a felidézett élmény, de még nem érted el a csúcspontját. És addig tartani, amíg a csúcspontot elérjük. Ha ez az időzítés nem sikerül jól, akkor az élmény intenzitásának egy alacsonyabb szintjét fogjuk rögzíteni. Ha ez így történne, akkor majd csak ismételjük meg az egészet.
    5. A rögzítendő élményt aszerint érdemes kiválasztani majd, hogy mikor volt meg benned a legjobban és a legtisztábban a kívánt erőforrás. Ha az élményben vegyes érzések vannak még jelen a kívánt erőforrás mellett, akkor találjunk inkább egy másik élményt.
    6. Mivel igazából a teljes testünkkel rögzítünk, érdemes a legjobb eredmény érdekében állva csinálni a gyakorlatot.
  3. A rögzítés lépései a fentiek ismeretével. Innetől érdemes lehet diktafonra venni.

    1. Felidézés. Idézz fel egy alkalmat, amikor tisztán, intenzíven megvolt benned a kívánt erőforrás, lásd amit akkor láttál, halld, amit akkor hallottál, és érezd, amit akkor éreztél.
    2. Rögzítés. Amikor már majdnem a legerőteljesebben benned van a felidézett élmény, akkor érintsd meg az alkarod a korábban kitalált módon, és tartsd, ahogy fentebb leírtam néhány másodpercig.
    3. Kizökkentés. Miután elengedted, szükséges egy úgynevezett kizökkentést csinálni, ehhez nézz körbe, számold meg a bútorokat a szobában, vagy számold ki, mennyi 134×12.
    4. Tesztelés. Érintsd meg az alkarod pontosan ugyanúgy, ahogy a rögzítéskor csináltad. Előjött az élmény (érzés)? Hány százalékban? Ha 70% vagy kevesebb, akkor érdemes megismételni, odafigyelve a fent leírt kritériumokra.
  4. Az erőforrás hozzákapcsolása a jövőbeni helyzethez, ahol akarod, hogy automatikusan ott legyen ez az erőforrás.

    1. Most kezdd el elképzelni a jövőbeni helyzetet. És ahogy ezt a helyzetet látod, még mielőtt az elképzelt helyzet teremtette élménybe belemerülnél, érintsd meg az alkarod ott és pontosan ugyanúgy, ahogy a rögzítést megcsináltad. Ezzel előhívod a rögzített erőforrást.
    2. És csak hagyd, hogy miközben a helyzetet látod, a rögzített erőforrás elárasszon, átjárjon. Ugyanúgy tartsd néhány másodpercig, ahogy a rögzítésnél.
    3. Kizökkentés. Most vonj négyzetgyököt 256-ból.
  5. Tesztelés. Hogyan gondolsz most a jövőbeni helyzetre? Előjött az erőforrás? Ha 70% vagy kevesebb, akkor ismételd meg a 4. pontot. Ha ismét gyengébb, akkor a jövőbeni helyzet nélkül csak teszteld az erőforrást az érintéssel. Ha ez most gyenge, akkor térj vissza a 3. ponthoz, majd utána a 4.

A rögzítés az NLP egyik alapgyakorlata, ugye mennyire egyszerű? Kíváncsi vagyok mennyire kreatívan fogod tudni használni a jövőben…

A végére még néhány gondolat.

A legjobb akkor rögzíteni, amikor épp benne a jelen pillanatban egy erőteljes erőforrásos élményben. Például ujjongsz, mert sikerült valami. Vagy éppen rajta kapod magad, hogy mennyire motivált vagy valamiben. Vagy épp milyen kreatív vagy! És számos állapot lehet még, amiben éppen benne vagy, és érdemes “eltenni” a jövőre.

Ha valahova rögzítettél, akkor oda maximum azt az erőforrást erősítő másik élményt rögzíts, egyébként az erőforrásokat érdemes külön helyekre rögzíteni.

Ez a rögzítés nem csak képekre, hanem hangokra is pont így működik.

Érdemes gyűjteni a rögzítéseket, hogy egy igazi erőforrás lexikon legyen rajtad, ami bármikor kéznél lesz neked!

Kezdd el és gyűjtsd az élvezetes, erőforrásos pillanatokat!

Kapcsolódó cikk

Blog háttér
tréner
Szilágyi Csaba
NLP tréner és coach


Anno 2010-ben kezdtem el foglalkozni a területtel, 2014 óta pedig rendszeres segítő-coachként működtem közre az NLP Akadémián. 2019-ben John Grinder, Carmen Bostic St. Claire és Michael Carroll által minősítve, az NLP Academy-nél szereztem meg az NLP tréneri oklevelet.

Legutóbbi bejegyzések